Onze-Lieve-Vrouwkerk, Jezus-Eik
Cori Spezzati
Barokconcert met werken van o.a. Bach, Pachelbel en Hammerschmidt
De dubbelkorigheid is afkomstig uit één van de beroemdste muziekcentra ter wereld: De San Marco in Venetië. Hierbij speelden twee beïnvloedende factoren een rol. Als eerste was er de cultuur van de stad Venetië zelf. Als handelsstad heeft de stad altijd opengestaan voor invloeden van buitenaf, zeker voor die vanuit het oosten. Venetië ontwikkelde zich tot een vrije stadstaat met een eigen politiek systeem, met de democratisch gekozen “Doge” als staatshoofd. De vrije geest die in de stad leefde maakte ook dat men het in de kerk minder nauw nam met de conservatieve regels van Rome. Dit leidde o.a. ook tot nieuwe muzikale vormen. Ten tweede was er de architectuur van de San Marco zelf. De opbouw vanuit een Grieks kruis (een kruis met vier gelijke zijden met op elke zijde, en in het midden een grote koepel), maakte dat de transepten (de zijarmen van het kruis) ook grote ruimten werden. In de verschillende delen van het gebouw bevonden zich balkons waar musici en koren konden worden opgesteld. Het was niet gemakkelijk om koorzang in deze grote ruimten tot zijn recht te laten komen. Het was de Vlaams-Nederlandse componist Adriaan Willaert (1490-1562) die als kapelmeester van de San Marco voor het eerst bewust gebruik ging maken van de ruimtelijke indeling en de akoestische mogelijkheden van de basiliek. Hij componeerde muziek voor twee koren en twee orgels, die hij liet uitvoeren vanop de verschillende balkons. Giovanni Gabrielli (1555-1612), organist van de San Marco en kapelmeester Claudio Monteverdi (1567-1643), ontwikkelden deze dubbelkorigheid (cori spezzati) verder tot een unieke compositievorm waarin er niet alleen sprake was van bijvoorbeeld beurtzang of echo-effecten, maar ook contrastwerking bewerkstelligd werd door de koren verschillende rollen te geven. Dit werd nog eens extra geaccentueerd doordat de klank onder elke koepel bleef ´hangen´. Feitelijk ligt hier de oorsprong van het latere concert voor orkest en solo-instrumenten waarin ook ‘gewedijverd’ wordt (concerteren) tussen groepen instrumentalisten. De Matthäus-Passion van Bach is opgebouwd vanuit de dubbelkorigheid: twee koren en twee orkesten.
Uit: “Adriaan Willaert, Claudio Monteverdi, Johann Sebastian Bach en de San Marco” door Wim Faas (gepubl. 01/08/2015).
Programma - deel 1
Andrea Gabrieli (ca.1510 – 1586)
Ricercar Settimo Tono
Orgelsolo
Orlando di Lasso (1532 – 1594)
O la, o che bon eccho!
4-stemmig koor en orgel
Giovanni Gabrieli (ca.1555 – 1612)
Fuga Colorata
Orgelsolo
Johann Pachelbel (1653 – 1706)
Tröste uns Gott (Psalm 85,5-10)
Twee 4-stemmige koren en basso continuo
Henry Purcell (1659 – 1695)
Sonate no 7 in e
2 violen en basso continuo
Andreas Hammerschmidt (1611 – 1675)
Freuet euch, ihr Christen alle
4-stemmig koor en orgel
Also hat Gott die Welt geliebet
6-stemmig koor en basso continuo
Programma - deel 2
Johann Michael Bach (1648 – 1694)
Koraalprelude: Von Gott will ich nicht lassen
Orgelsolo
Fürchtet euch nicht
Twee 4-stemmige koren en basso continuo
Andreas Hammerschmidt (1611 – 1675)
Ihr lieben Hirten, fürchtet euch nicht
4-stemmig koor, 2 violen en basso continuo
Pieter Van Maldere (1729 – 1768)
Sonate VI in d
2 violen en basso continuo
Johann Michael Bach (1648 – 1694)
Sei, lieber Tag, willkommen
6-stemmig koor en basso continuo
Felix Mendelssohn (1809 – 1847)
Ehre sei Gott in der Höhe
Twee 4-stemmige koren en instrumenten
Uitvoerders
KOOR:
Vocaal ensemble Cantuva, Druivenstreek,
o.l.v. Marc Verboomen
STRIJKERSENSEMBLE CHAPELLE DE LORRAINE:
Bert Van Laethem, viool, concertmeester
Louise Vanbiervliet, viool
Anne Van Os, cello
Jef De Haes, contrabas
Katrien Vercauter, orgel
ALGEMENE LEIDING: MARC VERBOOMEN
Presentatie: Jean-Pierre Van Binnebeek
zaterdag 30/11 & zondag 01/12
Onze-Lieve-Vrouwkerk, Jezus-Eik